• video

Bremen

Vi la oss altfor sent i går alle mann, så i dag bråvåknet jeg kl 08:30, NRK Reiseradioen skulle ringe oss 08:40😣

De snakket med oss i forkant av reisen for å høre om planene våre, eller rettere sagt de planene vi ikke hadde. Så i dag ville de ha en  liten update på hvor vi er kommet sålangt. Thomas ba meg om å synge litt «du burde synge eller no’…» (hadde rimelig mårra-stemme) slik at jeg fikk rensket stemmen.., men heldigvis stod Thomas for det meste av pratingen (ikke uvanlig det heller)

Klippet hører du her:

Frokosten på hotellet gikk veldig bra, og den var veldig god. Det er alltid spennende hvordan barna oppfører seg når man er på LITT fine hoteller, og Hotel maritim som vi bodde på i natt var et sånt. Men barna klarte seg fint og premien var å kunne bade litt før vi skulle på teknisk museum, funker nesten alltid med en gulerot.

Selv om hotellet var fantastisk, møter man alltids noen sure tyske damer som absolutt ikke burde jobbet i service bransjen. De fleste har hørt uttrykket, «the pool-guy». Hun vi møtte i dette tilfellet var «the pool-lady». Kort pigg-sveis, litt tjukke glass på brillene, sur som ei potte, frekk mot barna, gikk rundt med moppen sin og virket som hun egentlig syntes det var slitsomt at det var noen som brukte bassenget… Blir jo litt mye vann å tørke av sånt!

..men men, Ungene fikk badet, pappa pakket bilen og jeg gjorde klar ungene for en ny dag. I dag skulle vi nemlig møte Bastian. Visit Bremen tok nemlig kontakt med oss etter oppslaget i Tysklands avisen Züd Deutche Zeitung http://www.sueddeutsche.de/reise/autoreise-im-stream-familienfahrt-laender-in-tagen-1.3574381?reduced=true

og inviterte oss til å bli med på Universum, teknisk museum i Bremen. Bastian jobber nemlig der og ville gjerne vise oss dette fantastiske bygget!

Vi fikk sneket han med på en liten Sneak Peek Visit som vi sendte direkte, håper dere fikk sett den lørdag formiddag.

Teknisk museum var stort og vi rakk ikke over alt, men det vi så bar preg av å være moderne og forseggjort og svært tilrettelagt for hele familien i alle aldre ! Vi fikk testet vår egen iq, opplevd jordskjelv, lagd røyksignaler, testet lydbølger, roboter, VR kamera +++ Husk å ta ut kontanter dersom dere skal kjøpe noe der inne som mat / drikke e.l. De tar nemlig kun Tyske kort.

Etter besøket innendørs var de så smarte at de også har laget et eget opplegg ute! Der kunne man prøve hvordan det er å gå på månen, jobbe i team for å frakte vann, bade i en vann fontene, klatre i et tårn, huske på gigantiske husker etc… dette var en fin avslutning!

Etter dette bestemte vi oss for å dra til Nederland! Vi fikk nemlig en henvendelse fra en som driver en liten campingplass rett på utsiden av en by som heter Apeldoorn. Vi plottet det inn på vår kjære GPS-venn ved navn SYNC3 ,- og den viste ca 3 timer. Perfekt!  Vi tok det rolig hele veien, spiste middag underveis og hadde mye sang og musikk , for de av dere som fikk det med dere på LIVE sendingen 🙂

Vi ble etterhvert tatt imot av noen MEGET gjestfrie verter! De hadde rett og slett delt opp den gedigne hagen sin til å kunne ta imot camping gjester. Veldig layd back stil uten den store campingplass følelsen. Her var vi liksom gjestene deres uti hagen…! Til barnas store fornøyelse har de kaniner, høner, geiter, gjess, marsvin og katt! Vi ble invitert med inn i hjemmet deres da vi kom og tok en liten prat med de før vi gikk og la oss ! Vi fikk litt info rundt Apeldoorn samt generelt om Nederland. Utrolig hvor mye man lærer av å snakke med lokale folk, det bør man ta seg tid til.

Gleder meg til å ta fatt på området rundt her i morgen 😊🌸