Hola! Gracias! Bueno!

Spania er koselig….minner meg om mormor og morfar som hvert år dro ned til Mallorca og bodde der vinterhalvåret. Vi besøkte de der også noen ganger, på Magaluf før det ble en gigantisk turistmagnet og landet, språket og menneskene har for meg alltid vært vennlig og spelnnende

Etter et par dager med dårlig form på samtlige var det deilig å komme seg på bena igjen. Vi reiste sørover mot St Sebastian og fant et lite sted som heter Zumaia. Byen har ca 9.800 innbyggere og ligger ytterst ut mot havet med 2 flotte strender på hver sin side av byen. Zumaia er nemlig delt i to av en elv som strekker seg innover et godt stykke og deler byen naturlig og pent med omkringliggende brygger, broer, promenade og kai område. Det er tydelig at det er stor forskjell mellom høy og lavvann her også, men ikke på langt nær som oppover vestkysten av Frankrike.

Vi tok inn på byen campingplass som ligger øverst på en kolle med en fantastisk utsikt utover hele byen og videre ut mot havgapet. Solnedgangen var magisk!! Campingen var relativt ny og strøken, vi bodde på en av hyttene og hadde 2 soverom med 4 sengeplasser samt en sofa som også ble brukt.

Prisen var hittils den dyreste, vi har klart å skaffe oss gode dealer underveis der vi har booket, men her var det ganske høy pris. Alternativet vårt her som vi absolutt burde ha gjort var å slå opp teltet, det var masse ledige plasser her! I og med at alt var nytt var det også riiimelig strengt når det kom til hygiene, og det er forsåvidt bra for alt var langt over gjennomsnittet rent og pent. Barna ble bare litt overrasket da de fikk streng beskjed om å ta på seg badehette hvis de hadde tenkt seg ut i bassenget…. he he….dette hadde selvsagt ikke vi med oss ,-så da fikk de utdelt en hver! ….og da de hadde kjøpt hver sin is og kom bort på solsengen for å nyte den, fikk de nok en streng beskjed om at den måtte de pent ta med seg på utsiden av gjerdet som var rundt bassengområdet… Egentlig helt greit med disse reglene, man ønsker jo en ren og hygienisk campingplass, slik som denne, men jeg så ikke akkurat disse reglene komme. Neste gang blir jeg i hvert fall ikke like overrasket.

Vi tok en snarvisitt til en gammel kirke som lå oppe i skråningen før vi tok resten av dagen på stranden.

Som sagt er det 2 strender i denne byen, store strender. Vi ble anbefalt Itzurun av de som drev campingen. Denne stranden var helt suveren!

Du parkerer oppe i sentrum bak alle butikker oppe ved hotellene, derfra går du ned. Det åpenbarer seg en helt vanvittig fin strand med beach bar, strandmusikk og en hel haug med surfere! For her var det perfekt å surfe! Det var flere som deltok på surfekurs mens vi var der og selv Timian og Filip prøvde seg på hvert sitt mini-surfebrett
Perfekt avslutning på en varm dag før vi dro videre i retning Madrid.

Vi kjørte tidlig kveld i solnedgang slik at turen ble en fryd for øyet! Vi liker egentlig å ta små-veiene når vi kjører for å se og oppleve mest mulig, det er også lettere å stoppe langs veien da dersom det skulle dukke opp noe.

Men i.o.m at denne strekningen på A veien lå såpass høyt oppe i landskapet, var det en fantastisk flott tur i et utrolig stilig fjell landskap!
Apropos A veier i Spania, en annen ting er jo selvsagt at det koster en god del å kjøre på disse veiene avhengig av hvor langt du har kjørt på de. Man tar billett på en bom-stasjon for så å levere den inn og betale for distansen du har kjørt på den neste. Vi har så langt betalt alt fra 1 Euro til 24 Euro på de forskjellige strekkene. Så har du god tid, ta av fra motorveien og kjør de litt mer lokale og koselige veiene

Vi snakket med if skadeforsikring om kjøring i Spania

Madrid har ingen av oss vært i så her var vi veldig spente! Gutta krutt var veldig klare for å jakte på en fotball spiller, gjerne Ronaldo på Real Madrid og Thomas tok de begge med inn på stadion for en guiding!

De meldte seg også inn i Real Madrid klubben, da fikk de diverse remedier, skjerf og god pris på inngang og guidingen.
De fikk sitte på innbytterbenken hvor Ronaldo både hadde svettet og prompet i ifølge Filip, de tok bilder inne i dusjen og boblebadet i garderoben, Champions League trofèet, t.o.m pissoaret dokumenterte Timian (han har blitt veldig glad i å ta bilder).
De kjørte buss simulator hvor de opplevde hvordan det var å ankomme kamp som en av spillerne, fikk se alle pokalene Real Madrid noen gang har vunnet, stod på toppen av tribunen og så utover og fikk selvsagt en liten runde inne i souvernir shopen på vei ut.

Marthine og jeg benyttet anledningen til å smette inn i en klesbutikk og plukke med oss noen plagg…., hun er ikke like interessert i fotball så her var fordelingen veldig grei
Gutta var stor-fornøyd! De kom ut fulle av inntrykk men også VELDIG varme….. 38 grader i skyggen uten så mye som et vindpust! Vi heiv oss inn i bilen igjen og satt aircondition på full fres!

Vi hadde fått tak i adressen til der Ronaldo bor og fast bestemt på at gutta skulle få møte sitt store idol, kjørte vi bortover… Vi kom (selvsagt) til en bom der vi ble møtt av en streng portvakt! Thomas dro på seg smilet og gikk ut for å godsnakke litt….. til en forandring funket det dårlig…!

Jeg satt og ventet med ungene i bilen og bare ventet på når han egentlig skulle innse at å få møtt Ronaldo (eller en av de andre store fotball stjernene) er et ganske håpløst prosjekt…-spesielt ettersom de er å trener i statene for øyeblikket!
Gutta fikk ta til takke med et glimt av taket på huset hans…vel dokumentert !

Deretter dro vi inn til sentrum for å spise litt og tusle litt i gatene, det ble virkelig storbyferie denne dagen.

Madrid er av det vi har sett en utrolig fin by med store vakre bygninger, brede handlegater, hyggelige politifolk, masse biler, like mange uterestauranter, og sikkert masse flotte kirker og museer som vi ikke tok oss tid til å se på denne gangen….(passer også bedre uten barn og kanskje når det ikke er brennhete).

Vi bodde denne gangen utrolig fint! Fant et hotell som var nærmest en diger privat-bolig, Escala Suites.

Stor og flott villa som var gjort om til et mini hotell. Veldig god pris på overnattingen samt romslige, delikate, nyoppusede rom. Eieren hadde hatt dette stedet i litt over 8 måneder og var i full sving med å pusse det opp ytterligere. Ute var det en nydelig liten hage, hammock, basseng, solsenger og sittegrupper. Alt sammen inne i inngjerdet område. Anbefales på det sterkeste!

Vi ble godt kjent med eieren Ricardo Rojas, veldig hyggelig fyr (og for de det er av interesse for,- singel!)😃

Han var ekstremt service innstilt og vennlig. Han ble også med på en av våre Sneak Peek Visit som vi sendte LIVE.Han tok oss med til en park som het Parque Europa.
Dette var en morsom liten sak rett på utsiden av sentrum. En nydelig og frodig park med miniatyr utgaver av kjente severdigheter fra ulike land i Europa. Det var også store lekeplasser for barna, serveringssteder samt et Tivoli (åpnet ikke før kl 19:00) Anbefales absolutt som en ekskursjon på ettermiddag/kveld for hele familien!

Vi avsluttet Madrid med et bad i bassenget og vendte snuta nord-østover retning Barcelona!🇪🇸😊🚙⚽️