Bella…..!🇮🇹🌺

For inntil 6 år siden hadde jeg aldri vært i Italia. Jeg visste før jeg dro dit for første gang at jeg kom til å like landet…🇮🇹

For det første språket…, italiensk ER så sjarmerende. Så er det jo selvsagt vin, mat, espresso, tavernaer, ost, Fiat 500, brostein, det sosiale familielivet, Roma❤, rutete duker på små cafébord, bygninger, historien…., også selvsagt vingårder!

Jeg har fortsatt det på bucketlisten min, enda(!) har jeg ikke vært på en vingård, heller ikke denne gangen. Men da har jeg noe å glede meg til neste gang jeg reiser til Italia eller Frankrike❤

Vi ankom sent for å lande på en strand vi kunne sove på. Marthine har bursdag 22.juli og ville gjerne våkne på en strand på 10 årsdagen sin🤗☀️🏖

Det er klart vi skal sove på en strand!

Vi våknet av bølgene som slo inn på stranden, ferieturister som begynte å suse rundt med solstolene sine og at vi måtte veldig tisse!😂

Vi kjøpte inn kake og Pringles (Marthines favoritt) kvelden før, sjokolademelk med bounty-smak (ble også en favoritt) og puttet gavene inn i provisoriske gaveesker fra MC Donalds👍🏻

Vi lusket oss bort til Marthine som sov som en stein i soveposen sin og sang hurra-for-deg så pent vi kunne! 🎶

Gaven fra Mia (Marthines venninne) har reist med oss helt fra Melsomvik og ble åpnet først! Deretter familie pakkene.

Så tok vi renna-fart og løp ut i vannet for et morgenbad! Hadde jeg hatt bursdag på sommeren hadde jeg gjort dette hvert år, for en deilig start på bursdagen sin!

Neste stoppested var det skjeve tårnet i Pisa.

Dette kjenner de fleste til og er et frittstående klokketårn til katedralen Campo dei Miakoli (mirakelplassen) i den italienske byen Pisa.

Tårnet begynte å bli skjevt allerede kort tid etter at konstruksjonen begynte 8. august 1173. Tårnet er 56,7 m på den høyeste siden og har 294 trinn og en helling på nesten 4 grader.

Dette var moro å se i virkeligheten!

Naturlig nok var det vanskelig å finne parkering i området så jeg vil anbefale å parkere litt unna og ta den fine gåturen inn i smågatene i området rundt. Pisa er en tidligere handels og sjøfartsby, og med sine 98.000 innbyggere en veldig sjarmerende by i seg selv. Det jeg også vil nevne er dersom man ikke ønsker å bli flådd når du skal spise denne dagen, ville jeg valgt et sted litt lengre unna enn akkurat i området rundt tårnet. Det er veldig sjarmerende og fint å spise der, men prisene er 3 ganger så høye som andre steder.

Ellers er det masse boder og selgere som prøver å prakke på deg diverse gjenstander og suvenirer, her må du prute! Jeg fikk meg en hatt og barna hver sin spinner til 1/3 av den prisen som først ble tilbudt. Slik er jo veldig vanlig nedover i middelhavslandene 😊

Det ble kvelden og natten fant vi ut kom til å bli tilbragt i Toscana..  kjøreturen var kjempefin oppover i fjellene på de minste italienske veiene jeg har kjørt på! Vi stoppet i en veldig sjarmerende landsby for å spise en sen bursdagsmiddag!

Nok en gang blir vi mødt med det typiske italienske livet med hele familier som er ute og spiser sammen. Vi fikk bord på en rendyrket pizza restaurant med masse gjester! Det var en vanvittig god stemning der, mange som serverte og deilig atmosfære ute i en bakgård med vinranker i taket og enkle plastikk stoler ved bordene. I love it!

Vi fikk vente en god stund på maten, men som vi forventet, verdt å vente på! Nydelig italiensk pizza bakt av husfaren selv i steinovn selvsagt!  Thomas ordnet med at det ble sang for Marthine fra servitørene, og det ble det! HELE restauranten og alle gjestene sang bursdagssangen på italiensk! 🤗🇮🇹🎂

Vi sjekket sent inn på et hotell med utsikt,- langt oppe i fjellene… som vi gledet oss til å våkne dagen etter….!